Dysleksja

 

Dysfunkcje to problem, który dotyczy znacznej większości społeczeństwa. Niemalże co drugi człowiek ma problemy z poprawną pisownią, stylistyką czy gramatyką. Częstym problemem jest także dysleksja, której efektem jest kultura wypowiedzi pisemnej. Wielu nauczycieli zwraca uwagę na to, że konkretne dziecko gubi końcówki wyrazów czy pisze nieczytelnie. Większość rodziców staje w tym momencie przed dylematem – czy to jest pośpiech, brak kultury i estetyki, czy też niezależna od dziecka dysfunkcja?Oczywisty jest fakt, iż to, czy dany uczeń cierpi na dysleksję powinni stwierdzić fachowcy, czyli pracownicy specjalistycznej jednostki, nie mniej jednak zanim się tam z dzieckiem udamy, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii, które wstępnie pozwolą określić, jakie podłoże ma zaistniały problem.

Pierwszym krokiem jest obserwacja. Jeśli dziecko pisze szybko, w pośpiechu i nie zwraca uwagi na jakość wypowiedzi, możemy mieć pewność, że jest to zupełnie inne podłoże aniżeli dysleksja. W wielu przypadkach wizyta w specjalistycznej poradni jest nieunikniona, nie mniej jednak jej cel jest zupełnie inny. Może się też zdarzyć, że powodem rzekomej dysleksji jest niechęć do nauki. W tym przypadku należy znaleźć przyczynę tej właśnie sytuacji, podejmując odpowiednie kroki naprawcze.

Inaczej rzecz wygląda w przypadku, gdy dziecko mimo usilnych starań gubi końcówki wyrazów lub pisze nieczytelnie. W tej sytuacji możemy mieć pewność, że jest to dysleksja. Ogólnie wiadomo, że dysleksja to problem niezależny od konkretnej osoby, a co ważniejsze, nie ma możliwości, aby całkowicie wyleczyć tę przypadłość. Należy jednak pamiętać, że pomocnym rozwiązaniem okazują się na tej płaszczyźnie ćwiczenia. Co prawda nie usuną one problemu, jednakże pozwolą wyraźnie go zniwelować. Należy również podkreślić, że dysleksję można zauważyć wyłącznie podczas pisania ręcznego, korzystanie z komputera i dostępnych programów edytorskich może ten problem w znaczny sposób stłumić. Rodzice bądź nauczyciele, którzy mają wyraźne przypuszczenia, że dane dziecko posiada dysleksję, powinni skierować ucznia do odpowiedniej placówki diagnostycznej.